fbpx

Před pár dny mi přišla nabídka dalšího z úžasných vynálezů zaručujících dokonalé těhotenství, porod a rodičovství. S každým takovým mailem si uvědomuji, jak veliký marketingový kolos se kroutí kolem dětí, ať již narozených nebo ještě houpajících se s matčiným rytmem v bříšku.

Je smutné, že jen malá část z této nabídky má smysl. Mnohem více je těch, které jsou nejen zbytečné, ale ze kterých někdy zůstává rozum stát. Ač už pro svou zbytečnost, kterou si však uvědomíme až ve chvíli, kdy je poprvé utíráme ve skříni od prachu, anebo pro svou nepřiměřenou obchodní politiku.

Zázračný gel, se kterým porodíte jako po másle, jinak by totiž byl porod „na sucho“. A já si říkám, jak je možné, že jsem byla u tolika porodů a dosud jsem porod „na sucho“ jaksi neviděla?

Přístroj, který Vás výboji u porodu zbaví bolestí. A já si říkám, proč mají všichni pocit, že se ženy chtějí zbavit bolesti? Co když je to bolest posilující, obohacující, užitečná? Někdy dokonce až euforická. Díky které můžeme v sobě objevit nečekaný potenciál a využít ho v celém rodičovství? A co když vůbec nebude taková, že ji budu potřebovat nějakými výboji likvidovat? Proč už od začátku počítáme s takovou hrůzou? Inu, protože se to prostě prodejcům hodí.

Lehátka pro děti, která hrají a vibrují, aby se dítě zklidnilo. A já si říkám, nemělo by děťátko raději „vibrovat“ v náručí rodiče, třeba v šátku a slyšet svého rodiče zpívat nebo třeba jen pobrukovat, místo umělého zvuku z lehátka? Vše je tak umělé, ale rodič je opravdový a děti nás milují, i když zpíváme falešně. Hlavní je náš zájem a plná pozornost.

Přístroj, který mi řekne, proč naše dítě brečí? Tak to už si neříkám nic. To už jen v němém úžasu pozoruji, v čem všem nechá člověk zastoupit svou intuici a rodičovskou péči a důvěru v sebe samotného nesmyslnými výrobky. A to vše za nemalý poplatek. Já myslela, že podobný přístroj navždy zůstane jako dokonalý fór v seriálu Simpsonovi. Ale realita je někdy děsivější, než fikce v animovaném světě.

A i když se někdy bavíme o dobrém produktu, zlobí mě, jakou formou je prezentován. V poslední takové obchodní nabídce bylo napsáno jako pozitivum pro uživatelku, že bude po užívání tohoto produktu připravená lépe spolupracovat s porodní asistentkou. Tento produkt jsem nejenže nezařadila mezi mnou doporučované zboží, ale odepsala jsem i obchodnímu zástupci, který mi nabídku zaslal, ať je té úcty k rodícím ženám a tuto větu z nabídkových materiálů vyřadí. Rodička totiž NEMUSÍ spolupracovat.

Kdy pochopíme, že to personál by měl spolupracovat s rodičkou? Je to ona, kterou by měli považovat za největšího experta na svůj porod a měli by se nechat vést jejími signály. Všichni by se měli snažit naladit na tuto dokonalou bytost. Jen je potřeba uvěřit, že je dostatečně silná a kompetentní, aby své dítě za empatické podpory všech přivedla v bezpečí na svět. Rodička není součástí systému, rodička mu velí. Kéž by to respektovali všichni, kdo s rodící ženou pracují, stejně tak jako obchodníci se sortimentem pro ni určeným.

autorka: Majka Staňková

Pin It on Pinterest